Michiel de Graaff - ENGIE - MasterFind | skills. brains. careers.
16008
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16008,page-child,parent-pageid-15605,bridge-core-1.0.7,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Michiel de Graaff – ENGIE

‘Context en toekomstscenario:
dat telt bij de kandidaten’

Michiel de Graaff kent MasterFind van binnen en van buiten. Hij werkte er sinds de oprichting in 2012 tot begin 2016. Nu zit hij aan de opdrachtgeverskant, als corporate recruiter bij ENGIE (voorheen Cofely).

Michiel startte bij MasterFind direct na zijn studie Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool Leiden. Michiel: “Al tijdens mijn studie werkte ik bij een headhuntersbureau, waar ik al veel van het recruitersvak heb geleerd. Ik kwam erachter dat ik succesvol was in het maken van matches, maar ik vond ook dat recruitment anders zou moeten kunnen. Recruitment is best een geldgedreven business. Ergens logisch, er moet omzet worden gemaakt, maar ik vind niet dat omzet het uitgangspunt moet zijn. Uitspraken als ‘kandidaten wegzetten’, daar gruwel ik van. Bij mij telt de relatie op de lange termijn met de klant en met de kandidaat. Ik heb vaak genoeg nee verkocht aan opdrachtgevers omdat ik niet overtuigd was van een match. Dat staat lijnrecht tegenover de commerciële gedachte, maar geeft meer focus, meer plezier en op termijn een betere verstandhouding met de klant. Ik heb liever vijf goede klanten met wie ik een goede relatie heb, dan vijftien die ik maar half-half begrijp. Dat bleken exact de uitgangspunten te zijn die Jerre met MasterFind had. Onze waarden sloten prachtig aan. Tijdens het eerste gesprek met Jerre had ik dan ook meteen een goed gevoel. En als dat bij mij goed zit, zie ik doorgaans weinig redenen om dingen niet te doen.”

Uitspraken als ‘kandidaten wegzetten’, daar gruwel ik van

michelvanderklei_portret“Dat gevoel speelde ook een grote rol in de contacten met de kandidaten voor wie MasterFind bemiddelt: allemaal specialisten, tussen medior en senior management. Een schaarse doelgroep qua kennis en skills en ook nog eens een groep die in een cruciale levensfase zit. Vaak met jonge kinderen, net een huis gekocht… Veruit de meesten zitten prima op hun plek bij hun huidige werkgever, doen interessant werk en zijn helemaal niet op zoek naar iets anders. Bij hen gaat het niet zozeer om de functie maar veel meer om wat het brengt op andere vlakken en de context van hun rol. Gesprekken verlopen dan ook zeker niet op de ‘hee ik heb een leuke uitdaging voor je’-manier, maar gaan veel dieper. Wat is het perspectief, welk toekomstscenario kun je verwachten en sluit dat aan bij jouw verwachtingen en wensen, zakelijk en privé? Als bemiddelingsbureau moet je dat stuk weten uit te lichten, dat is volgens mij het allerbelangrijkste aspect. MasterFind kan dat als geen ander. Bij MasterFind krijgen de consultants de ruimte zich echt te verdiepen in de kandidaten en hun drijfveren en overwegingen. Ik ben met sommige functies een jaar bezig geweest! Het is bijzonder dat die tijd er was, zonder de keiharde druk van targets. Ik ben ervan overtuigd dat ik daardoor kandidaten en opdrachtgevers veel beter van dienst ben geweest dan als ik op de ‘traditionele’ commerciële manier had moeten werken. En als een kandidaat na een intensief traject precies op zijn plaats zit en opdrachtgever en kandidaat blij met elkaar zijn, geeft dat zo’n voldoening. Het meest koester ik de bedankmailtjes van kandidaten. Die bevestigen dat je echt iets voor iemand hebt kunnen betekenen.”

Welk toekomstscenario kun je verwachten en sluit dat aan bij jouw verwachtingen en wensen, zakelijk en privé?

“Hoezeer ik het ook naar mijn zin had bij MasterFind, er kwam een moment dat ik mijn horizon wilde verbreden. Ik wilde de corporate kant meer leren kennen. Ik kreeg de kans bij ENGIE, een van MasterFind’s opdrachtgevers. Hoewel dat voor ons beiden een spannende fase was, ben ik er met Jerre in volledige harmonie uitgekomen. Dat tekent voor mij nog maar eens de langetermijngerichtheid van MasterFind. Niet alleen naar opdrachtgevers en kandidaten, maar dus ook naar (ex-)medewerkers. Nu ben ik een – misschien wel extra kritische – opdrachtgever van MasterFind. Ik zal ze inzetten bij posities waarbij ik weet dat ze toegevoegde waarde hebben, maar het is geen vanzelfsprekendheid dat we altijd samenwerken. Bij mijn collega’s binnen ENGIE hadden ze al een goede pers, daar hebben ze mijn aanbeveling niet voor nodig.”

Michiel is sinds begin 2016 corporate recruiter bij ENGIE, waar hij verantwoordelijk is voor alle werving- en selectieactiviteiten voor ENGIE’s industrietak in de regio West en voor de staffuncties op het hoofdkantoor in Bunnik.