De recruitmentafdeling als marketingapparaat - MasterFind | skills. brains. careers.
17064
post-template-default,single,single-post,postid-17064,single-format-standard,bridge-core-1.0.7,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

De recruitmentafdeling als marketingapparaat

Een goed personeelsplan heeft veel overeenkomsten met een strategisch marketingplan. Door de recruitmentafdeling in te zetten als marketingapparaat, ontstaat er vertrouwdheid en haal je de juiste mensen aan boord.

In recruitment draait het net zo goed als in marketing om verleiden. De bedoeling van recruitment is immers om mensen enthousiast te maken voor een bepaalde rol of voor een bepaalde organisatie. De grote vraag is natuurlijk: hoe verleiden we nu de juíste mensen?

 

Denk in doelgroepen

Om te beginnen willen we waar de behoeften van de organisatie liggen in de komende maanden en jaren. Young professionals? Specialisten? Managers? Op welk gebied? En verder: zijn deze mensen actief op de arbeidsmarkt, of passief? Of misschien latent zoekend? Hoe zijn deze mensen eigenlijk te bereiken? Kunnen we verder kijken dan LinkedIn en deze mensen echt ontmoeten? Een doordacht recruitmentplan is gericht op de specifieke doelgroepen en behelst veel meer dan het plaatsen van vacatures online of in de krant.

 

‘Oh dat vind ik ook interessant!’

Het werkt prettig als een recruitmentcommunicatieplan bestaat uit een planning met diverse contactmomenten. Welk middel je ook kiest om doelgroepen te bereiken, bijvoorbeeld e-mail nieuwsbrieven, gedrukte magazines, social media, vakbladen of een combinatie, het doel is altijd: een band opbouwen met de kandidaten die nu of in de toekomst een aanvulling voor de organisatie kunnen betekenen. Door regelmatig te communiceren over interesses die je met deze mensen gemeen hebt, ontstaat er geleidelijk aan een band.

 

Karakterloos valt door de mand

Vertrouwen winnen en een goede band opbouwen met mensen lukt – net als in elke relatie – alleen als we onszelf echt laten zien. Door te delen wat ons, persoonlijk of als organisatie, bezighoudt. Mensen voelen het haarfijn aan als een organisatie zichzelf presenteert als een modelorganisatie met modelwerknemers en modelopdrachtgevers. Zulke organisaties zijn karakterloos, onecht en niet interessant. Verder is het net als in elke andere relatie belangrijk ‘dat het van twee kanten komt’. Nodig doelgroepen daarom uit tot (inter-)actie. Dan is er, in marketingbegrippen, sprake van conversie. Het begin van commitment.

 

Resultaat: ‘perceived value’

Het resultaat van een goed ingezette recruitment-marketingcampagne is dat een organisatie meer waarde krijgt voor de doelgroepen. De organisatie raakt, in marketingbegrippen, ‘geladen’ met positieve associaties. Op het moment dat er een vacature ontstaat, zijn passende kandidaten al vertrouwd met de organisatie. Dat is een voordeel, want dat mensen makkelijker op een bekende afstappen dan op een onbekende, geldt ook in sollicitatieland. (‘Ken ik u niet ergens van?’)