Good cop – Bad cop - MasterFind | skills. brains. careers.
17089
post-template-default,single,single-post,postid-17089,single-format-standard,bridge-core-1.0.7,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Good cop – Bad cop

De kwaliteit van een kennismakings- of sollicitatiegesprek hangt niet alleen af van de vragen die je stelt. Ook de manier waarop je dit doet is van invloed op hoeveelheid en de kwaliteit van de informatie die je aan het eind van de rit hebt. Een blik op een bekende ‘verhoortechniek’ toegepast in het recruitmentproces.

Een fascinerend voorbeeld

In een interview met @Inc. Magazine vertelde Tejune Kang, CEO van SixDimensions, iets over zijn manier om ‘superstars’ te selecteren. Zijn strategie is om eerst de standaardinformatie over een kandidaat in te winnen, over hun doelen en motivatie. Nadat hij bovendien heeft uitgezocht hoe competitief iemand is, vertelt hij de kandidaat dat deze aan alle functie-eisen voldoet en dat hij of zij de geschikte eigenschappen heeft. Maar hier voegt hij direct aan toe dat die eigenschappen op zich niet zo speciaal zijn, ‘want die heeft iedere werknemer binnen dit bedrijf’. En dan komt het. Hij laat zijn pen op tafel vallen en zegt: ‘Sorry: ik denk gewoon niet dat je de juiste persoon bent voor deze functie’. En dan leunt hij achterover en wacht af.

 

Vechters bewijzen het tegendeel

Nu kunnen er volgens Kang twee dingen gebeuren. Óf de kandidaat accepteert dit en bedankt voor het gesprek. Óf de kandidaat komt in beweging en begint vol vuur te vertellen waarom hij of zij wél de ideale kandidaat is, en waarom de functie hem of haar helemaal op het lijf geschreven is. En dít is precies de informatie die je als werkgever wilt hebben! Hoe gebrand is iemand op het halen van zijn of haar doelstellingen? Dit zegt veel over iemands mentaliteit op de werkvloer.

 

Moet dat nou zo?

Voor wie de strategie van Kang te drastisch is: drie mildere manieren om kandidaten buiten hun comfortzone te brengen:

  • Blijf doorvragen en ga in op de details.
  • Laat eens een lange stilte vallen na een vraag of een verhaal.
  • Speel advocaat van de duivel en zie hoe iemand argumenteert en redeneert.

De stijl van Kang is natuurlijk nogal uitgesproken. We zijn benieuwd wat je er zelf van denkt. Zou je het aandurven op Kangs manier? Hoe breng je zelf kandidaten buiten hun comfortzone?