Tadúú tadúú - MasterFind | skills. brains. careers.
17086
post-template-default,single,single-post,postid-17086,single-format-standard,bridge-core-1.0.7,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Tadúú tadúú

Stel: je hebt even geen auto tot je beschikking en je wilt van Amsterdam naar Utrecht. Komt het dan in je op om een ambulance te bellen ‘omdat dat zo lekker snel gaat’, of neem je lekker praktisch – en betaalbaar – de trein?

Bij noodgevallen

Vergelijk deze situatie nu eens met de oplossingen die bedrijven zoeken voor het vinden van personeel. Ook dan is ‘incidentwerk’ niet praktisch en bovendien erg duur. En toch gebruiken bedrijven die jaarlijks meerdere vacatures te vervullen hebben, nog regelmatig hun recruitmentbureau als ambulancedienst. ‘Ineens’ is er versterking nodig. Er moet iemand gevonden worden voor die functie! Liefst vandaag nog! Taduu-taduu! Voel je de stress? De HR-afdeling zit met vlekken in de nek LinkedIn-profielen te bekijken, krijgt het steeds benauwder en schakelt ten einde raad een recruitmentbureau in.

 

Recruiters als duur ambulancepersoneel

Het recruitmentbureau heeft een iets groter netwerk en gaat met grotere capaciteit LinkedIn en vacaturesites te lijf. Er worden mensen gevonden. Prima mensen maar helaas meestal geen toppers. En man, wat een investering elke keer! Zo zijn bedrijven die recruitmentbureaus gebruiken als personeelsambulances, jaarlijks enorme bedragen kwijt aan ‘incidentwerk’ door recruitmentbureaus. Zonde, want eigenlijk is er helemaal geen sprake van een incident. Meestal is al lang bekend dat er iemand gevonden moet worden om een bepaalde functie in te vullen. Het zoekproces wordt alleen te laat ingezet, bijvoorbeeld omdat er net even niet voldoende zoekcapaciteit is.

 

Planning voorkomt incidenten

Natuurlijk moeten recruitmentbureaus snel kunnen reageren bij ‘incidenten’. Prettiger en voordeliger is het echter om dit soort situaties voor te zijn. Goede recruitmentbureaus ondersteunen hun opdrachtgevers daarom door regelmatig te praten over plannen en verwachtingen voor de komende periode. Waar staat de organisatie nu en wat zijn de doelstellingen voor het komende half jaar? Oftewel: waar wil de opdrachtgever komend jaar heen met zijn bedrijf en voor welke functies wil hij mogelijk mensen aantrekken?

 

Geen incidenten maar processen

Goede recruitmentbureaus zijn bezig met processen. Ze maken op tijd een kritische voorselectie van topkandidaten, die ze direct kunnen benaderen zodra een verwachte vacature actueel wordt. Zo kunnen ze als het ware alvast het complete recruitment-reisplan al maanden van tevoren voorbereiden. Hun treinen rijden altijd, dus ambulances zijn minder nodig. Dat scheelt een hoop tijd, stress en geld.