Volle emmers signaleren - MasterFind | skills. brains. careers.
17096
post-template-default,single,single-post,postid-17096,single-format-standard,bridge-core-1.0.7,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Volle emmers signaleren

Niks mis met mensen die van baan wisselen. Het is alleen zo zonde als mensen die helemaal binnen de organisatie passen, vertrekken voordat ze hun volledige potentieel hebben bereikt. Vaak is er dan meer aan de hand. Ze zijn hun betrokkenheid kwijtgeraakt, zonder dat je het in de gaten had. Welke signalen hadden je aandacht moeten trekken?

Druppels

Door allerlei oorzaken kan bij iemand de emmer overlopen: hoge werkdruk, frictie in het team, een niet functionerende manager, persoonlijke omstandigheden, bedenk het maar. Het maakt eigenlijk niet uit wát er is. Het gaat erom dat je doorhebt dát er iets is, anders blijft het dweilen met de kraan open.

 

Klagers en binnenvetters

Er zijn mensen die altijd liefdevol mopperen en klagen, daarover geen zorgen. Het wordt pas zorgelijk als mensen die zich nooit negatief uitlaten ineens beginnen te klagen. Het omgekeerde is ook waar. Als de mensen die altijd betrokken zijn en overal een mening over hebben zich ineens terugtrekken of zelfs onverschillig lijken, dan zou je alarmbellen moeten horen rinkelen.

 

Niet zo ‘aanwezig’

Mensen die niet lekker in hun vel zitten, zijn vaker afwezig. Ze komen steeds vaker iets later, gaan opeens iets eerder weg en ze gaan zich vaker ziek melden. Ze nemen vaker vrije dagen op, waarschijnlijk met het idee dat ze hun dagen op willen maken voordat ze ‘weg zijn’. Ook mensen die fysiek wel aanwezig zijn, kunnen afwezig zijn. Ze zijn er met hun hoofd niet bij, maken meer fouten dan ze normaalgesproken doen, komen afspraken niet goed of te laat na en ze trekken minder op met collega’s.

 

Vertrouwen

Zo is er nog een aantal signalen waarop je kunt letten. Ze zetten je op het spoor van wat je kunt doen aan die ‘druppels’ waardoor de emmer overliep. Maar het is belangrijk om ook te kijken naar de emmers. Hoe komt het dat die vol kunnen lopen? Durven mensen binnen de organisatie hun hart wel te luchten als ze niet tevreden zijn? Weten zij bij wie ze terecht kunnen en is hun verhaal bij diegene ‘veilig’? Wordt er iets gedaan met de input die mensen geven? Niemand heeft zin om water naar zee te dragen. Zeker niet in een kapotte of te kleine emmer.