HomeExpertisesOver onsKlantverhalenWerken bijBlogContact
Events
Inspiratie

De recruitmentafdeling als marketingapparaat

Een goed personeelsplan heeft veel overeenkomsten met een strategisch marketingplan. Door de recruitmentafdeling in te zetten als marketingapparaat, ontstaat er vertrouwdheid en haal je de juiste mensen aan boord.

Een goed personeelsplan heeft veel overeenkomsten met een strategisch marketingplan. Door de recruitmentafdeling in te zetten als marketingapparaat, ontstaat er vertrouwdheid en haal je de juiste mensen aan boord.

In recruitment draait het net zo goed als in marketing om verleiden. De bedoeling van recruitment is immers om mensen enthousiast te maken voor een bepaalde rol of voor een bepaalde organisatie. De grote vraag is natuurlijk: hoe verleiden we nu de juíste mensen?

Denk in doelgroepen

Om te beginnen willen we onderzoeken waar de behoeften van de organisatie liggen in de komende maanden en jaren. Young professionals? Specialisten? Managers? Op welk gebied? En verder: zijn deze mensen actief op de arbeidsmarkt, of passief? Of misschien latent zoekend? Hoe zijn deze mensen eigenlijk te bereiken? Kunnen we verder kijken dan LinkedIn en deze mensen echt ontmoeten? Een doordacht recruitmentplan is gericht op de specifieke doelgroepen en behelst veel meer dan het plaatsen van vacatures online of in de krant.

"Oh dat vind ik ook interessant!"

Het werkt prettig als een recruitmentcommunicatieplan bestaat uit een planning met diverse contactmomenten. Welk middel je ook kiest om doelgroepen te bereiken, bijvoorbeeld e-mail nieuwsbrieven, gedrukte magazines, social media, vakbladen of een combinatie, het doel is altijd: een band opbouwen met de kandidaten die nu of in de toekomst een aanvulling voor de organisatie kunnen betekenen. Door regelmatig te communiceren over interesses die je met deze mensen gemeen hebt, ontstaat er geleidelijk aan een band.

Karakterloos valt door de mand

Vertrouwen winnen en een goede band opbouwen met mensen lukt – net als in elke relatie – alleen als we onszelf echt laten zien. Door te delen wat ons, persoonlijk of als organisatie, bezighoudt. Mensen voelen het haarfijn aan als een organisatie zichzelf presenteert als een modelorganisatie met modelwerknemers en modelopdrachtgevers. Zulke organisaties zijn karakterloos, onecht en niet interessant. Verder is het net als in elke andere relatie belangrijk dat het van twee kanten komt. Nodig doelgroepen daarom uit tot (inter-)actie. Dan is er, in marketingbegrippen, sprake van conversie. Het begin van commitment.

Resultaat: ‘perceived value’

Het resultaat van een goed ingezette recruitment-marketingcampagne is dat een organisatie meer waarde krijgt voor de doelgroepen. De organisatie raakt, in marketingbegrippen, ‘geladen’ met positieve associaties. Op het moment dat er een vacature ontstaat, zijn passende kandidaten al vertrouwd met de organisatie. Dat is een voordeel, want dat mensen makkelijker op een bekende afstappen dan op een onbekende, geldt ook in sollicitatieland. ("Ken ik u niet ergens van?")

‍

‍

‍

Auteur

Jerre Cramer

Oprichter

06 11 32 35 90

jerre@masterfind.nl

Connect met mij

Over

Jerre Cramer

Sinds 2000 ben ik actief in de arbeidsbemiddeling. Begonnen met IT rollen, daarna ben ik een team van Consultants aan gaan sturen. Sinds 2012 actief als ondernemer met MasterFind en ExecutiveLab, daarvoor ZZP. Heb een grote voorkeur voor het creëren van dingen. Iets doen wat daarvoor nog niet is gebeurd. Bij de dynamiek, hectiek, spanning, transformatie en beweging die dan ontstaat voel ik me als een vis in het water. Ben gericht op kwaliteit. Niet op groot en veel. Het kan altijd beter. Voer liever een goed gesprek tijdens een wandeling dan dat ik op een podium sta. Zeker sinds Corona is mijn rol veranderd van aanjager of roerganger naar regisseur. Zorgen dat het gebeurt. Sta op meer afstand, bouwend aan proposities en business modellen die commercieel kans van slagen hebben. Heb een sterk vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van mijn collega’s. Faciliteren bij die eigen verantwoordelijkheid geeft me heel veel energie.

Met mijn vrouw Yvonne zijn we de ouders van 3 tienerkinderen en wonen we in de buurt van Doesburg op het platteland. In mijn vrije tijd ben ik duo-voorzitter van ons buurtschap, doe ik aan houthakken en trek ik op met een bandje.

06 11 32 35 90

jerre@masterfind.nl

Connect met mij

Onze laatste artikelen

Bekijk alle blog artikelen

Come on board… We’re expecting you

MasterFind Meet Up, dinsdag 11 februari 2020

Employer Branding, binden en boeien

In oktober 2019 organiseerden wij voor het eerst een ‘MeetUp’, met als onderwerp ‘Employer Branding’.

Come on board… We’re expecting you

MasterFind Meet Up, dinsdag 11 februari 2020

Employer Branding, binden en boeien

In oktober 2019 organiseerden wij voor het eerst een ‘MeetUp’, met als onderwerp ‘Employer Branding’.

HomeExpertisesOver onsKlantverhalenWerken bijBlogContact

Koen Jonkers

helpt je graag verder

Recruitment Lead

06 48 57 35 58

koen@masterfind.nl

Volg ons op

LinkedIn

E-mail

info@masterfind.nl

Adres

Europalaan 500 3526 KS Utrecht